zondag 17 oktober 2010

Heren jack

Momenteel ben ik met wel 1000 dingen te gelijk bezig ,
dat hier men blog een beetje verwaarloost achter blijft.
Maar we zitten dus nog steeds niet stil.
Onlangs ben ik gestart met een heren Jack te maken.
Nu ik nog nooit zelf een patroon heb getekend voor heren.
En ook niet bekend ben de de standaard patronen hiervan.
Heb ik de stap toch een keer gewaagd.
Men dochter haar vriend wou een jack, naar een model dat hij va internet had gezien.

Ja eerste gedachte was toch even oei, moet ik daar echt aan beginnen!
Maar wie niet waagt die niet wint.
Nu had ik dus wel een proefpersoon, om de stap te wagen.
Dus dan maar aan de slag met de grondvormen van CPS,
en het boek pomp compleet mannen.
Zo gezegd zo gedaan.
Ik ben vertrokken van het colbert basispatroon.
Na het aanpassen van het patroon naar het model,
heb ik dan eerst een proefmodel gemaakt.
Dit uit ongebleekte katoen.
De opgemeten lengte die hij wou leek me toch wel te kort.
8 cm langer zou mooier zitten.
Onder de arm bleek het model ook heel smal te zitten.
Dus de onderarm mocht zo een 4 cm dieper gemaakt worden.
De rug zat in de lenden te breed, en het voorste zat te smal aan zijn borst omtrek.
Ook de kraag leek ons net ietsje te groot.
Deze pasfouten aangepast in het patroon,
en zo kon ik in de goede stof beginnen.
De boorden vonden we nergens in de stoffen en fournituur handel.
Deze is mijn Tante nu aan het breien op haar machine.
Ondertussen hebben we de jack al weer in de pas zitten in de goede stof ,
enkel de mouw en boorden zijn nog niet in de juiste stof.
Het Jack zat perfect bij de aanpas,
nu kan ik dus de mouwen knippen uit het imitatie leder.
en de Jack in elkaar beginnen stikken.











Nog even wachten op de boorden, om alles netjes af te werken,
en dan is de vriend van men dochter ook weer tevreden dat hij het Jack eindelijk aankan.
Ik ben best tevreden over het resultaat dat ik heb geboekt hiermee.
Zo zit er mijn eerste zelf getekend patroon voor een heren jas ook weer op.
Weer een drempel die we over zijn geraakt.


enkele detailles foto's van de zakken vooraan.

Geen opmerkingen: